ALGEMENE VOORWAARDEN “locate your deal”
I DEFINITIES
11. Pelias “locate your deal”: Pelias B.V., uitgever van onder meer www.Dealer-Connector.com , www.Pelias.nl en www.Pelias.ca , en voor deze Pelias sites kantoorhoudende te (3743 KJ) Baarn aan Amalialaan 126b.
22. Pelias sites: De product- en dealer locator websites en –modules die Pelias bezit en exploiteert.
33. Pelias dealer locator: De Pelias dealer locator of kortweg de dealer locator is het totaal van schermen en systemen die als doel hebben de informatie en het aanbod van Winkels te verzamelen, onderling te vergelijken en te tonen op de Pelias site, op websites van vennootschappen die behoren tot de Pelias groep en op websites van externe partijen met wie Pelias een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten. waaronder leveranciers en importeurs. Op andere websites dan de Pelias-sites kan de dealer locator worden getoond in dezelfde look&feel als op de Pelias-sites, ook kan de content van de dealer locator op geheel andere wijze worden gepubliceerd.
44. Winkel: Onder “Winkel” of “de Winkel” wordt verstaan de internet en/of traditionele fysieke winkel van de wederpartij zoals deze in de Pelias dealer locator is opgenomen of wil worden opgenomen. Indien bepaalde rechten of verplichtingen alleen van toepassing zijn op internet winkels of traditionele fysieke winkels wordt dat expliciet aangegeven in deze voorwaarden.
55. Winkelinformatiescherm: Bij alle vermeldingen van de Winkel in de Pelias dealer locator staat een afbeelding van het logo van de desbetreffende Winkel. Wanneer daarop wordt geklikt, verschijnt er een “Winkelinformatiescherm”. In dit scherm staan de belangrijkste voorwaarden van een Winkel samengevat.
66. Winkelsite: Een Winkelsite is een website van een Winkel met als doel het direct verkopen via Internet.
77. Winkelvergelijkscherm: Onder “Winkelvergelijkscherm” wordt verstaan een specifieke resultaatpagina in de Dealer locator waarin de Winkels onderling worden vergeleken op prijs en andere relevante eigenschappen.
88. Pelias Winkelbeoordeling: De Pelias Winkelbeoordeling is een manier om de service van Winkels aan te geven op de Pelias site. Voor de Winkelbeoordeling wordt onder andere gebruik gemaakt van de voorwaarden die Winkels hanteren en vinden er steekproefsgewijze controles plaats op verschillende aspecten van de service van Winkels.
II ALGEMEEN
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door Pelias gedane aanbiedingen en op tussen Pelias en de wederpartij gesloten overeenkomsten aangaande de Pelias Dealer locator, alsmede de uitvoering hiervan.
2. Afwijkende bepalingen dienen schriftelijk te worden overeengekomen en worden vervolgens geacht deze voorwaarden aan te vullen voor zover niet uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3. De Winkel dient zich aan de Nederlandse en Europese wetgeving te houden.
4. Alle wijzigingen die de Winkel doorvoert m.b.t. kosten, betaalmogelijkheden, adres en overige voor de Dealer locator relevante zaken, dient de Winkel zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 2 werkdagen door te geven aan Pelias.
5. Pelias heeft het recht zonder opgaaf van reden nieuwe Winkels te weigeren, zelfs als een Winkel aan alle gestelde voorwaarden voldoet.
6. Het is nooit toegestaan om geautomatiseerd, op welke wijze dan ook, gegevens van de PELIAS site te halen.
7. Het is (medewerkers van) Winkel niet toegestaan zelf reviews op Pelias.nl te plaatsen, waarmee de product- of winkelreviewscore van Winkel of concurrenten beïnvloed kunnen worden.
8. De Pelias Dealer locator en de Pelias site bevatten reviews van consumenten of onderdelen daarvan. Het is Winkel niet toegestaan om op enigerlei wijze invloed uit te oefenen op de inhoud van door consumenten te plaatsen reviews, bijvoorbeeld door het oproepen van louter positieve reviews.
III WERKZAAMHEDEN PELIAS
1. Pelias spant zich in alle producten en prijzen van de Winkel correct op te nemen. Pelias is echter niet aansprakelijk voor het ontbreken van producten of prijzen in de Dealer locator of voor het vermelden van foutieve prijzen.
2. Pelias synchroniseert meermaals per dag de informatie in het bestand van de Winkel met die in de Dealer locator. Bij sommige productgroepen is het mogelijk dat de gegevens “real-time” worden opgehaald, in dat geval is dit lid niet van toepassing.
3. Alleen productspecificaties van producten die door minimaal 1 Winkel in de Dealer locator worden verkocht en behoren bij een productgroep waarvan productspecificaties worden vermeld, komen in aanmerking om toegevoegd te worden. Pelias spant zich in om deze productspecificaties zo spoedig mogelijk toe te voegen, maar behoudt het recht om bepaalde merken en/of bepaalde types niet op te nemen.
4. Pelias is niet aansprakelijk voor onjuistheden en/of wijzigingen in productbeschrijvingen en technische specificaties.
IV ZEKERHEID
1. De Winkel dient ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel. Nieuwe Winkels dienen een actueel doch uiterlijk zes (6) maanden oud uittreksel van de Kamer van Koophandel te overhandigen. Indien een niet natuurlijk persoon directie voert, dient tevens een uittreksel van deze onderneming te worden overhandigd.
2. Nieuwe bedrijven dienen minimaal een jaar onder dezelfde eigenaar actief te zijn (onder andere blijkens inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel) en dienen minimaal een half jaar met de Winkelsite actief te zijn op de Nederlandse markt.
V BEREIKBAARHEID
1. De Winkel dient voor een consument te allen tijde goed bereikbaar te zijn. De Winkel dient een consumententelefoonnummer en email adres op haar website te vermelden. De Winkel zal uiterlijk binnen drie (3) werkdagen na ontvangst op e-mails van consumenten reageren.
2. Wanneer de Winkel wegens vakantie of om andere redenen wordt gesloten, dient de Winkel dit vanaf dertig (30) dagen van te voren duidelijk aan consumenten kenbaar te maken.
VI DUIDELIJKHEID EN VOLLEDIGHEID
1. De Winkel dient op de eigen website duidelijke “algemene voorwaarden” op te nemen. Alles aangaande onder meer het bezorgen, afhalen, retour sturen, administratie- en verzendkosten moet voor consumenten op eenvoudige wijze op de website zijn terug te vinden.
2. Afhaalmogelijkheden, betaalopties, bijkomende kosten en andere informatie die relevant is bij de feitelijke bestelling dienen eveneens duidelijk op het bestelformulier te worden vermeld.
3. De website van de Winkel dient zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn.
4. De informatie in het bestand van de Winkel dient correct en actueel en niet-misleidend te zijn.
VII VERZEND- ADMINISTRATIE- EN OVERIGE KOSTEN
1. Het is niet toegestaan de prijs kunstmatig laag te houden door extra hoge bijkomende kosten zoals administratie- en verzendkosten in rekening te brengen. De kosten die worden berekend, dienen op een vergelijkbaar niveau te liggen als die van andere Winkels in dezelfde branche.
VIII PRIJSVERMELDINGEN
1. De prijs (maar ook andere voorwaarden) opgenomen in de voor de Dealer locator bestemde informatie moet gelijk zijn aan de informatie zoals die wordt vermeld op de Winkelsite.
2. Alle artikelen opgenomen in de voor de Dealer locator bestemde informatie, dienen ook op de Winkelsite zelf te staan en dienen via de Winkelsite te kunnen worden besteld.
3. Indien duidelijk is dat een product langer dan gedurende een periode van dertig (30) dagen niet leverbaar is, dan dient dit product uit het bestand te worden verwijderd.
4. Het vermelden van prijzen bij “oude” modellen is alleen toegestaan indien deze nog op voorraad zijn.
5. Het is niet toegestaan te verwijzen of te linken naar “opvolgers” of op een andere wijze te verwijzen naar andere producten dan het betreffende type.
6. Het is een Winkel niet toegestaan bij één product in de Dealer locator meer dan drie prijzen te vermelden tenzij dit schriftelijk is overeengekomen. Het is een Winkel niet toegestaan dit verbod geheel of gedeeltelijk te omzeilen door naast de prijzen die de Winkel zelf hanteert, prijzen op te (doen) nemen van Winkels die onderdeel zijn van dezelfde vennootschappelijke groep als de Winkel.
7. Het is niet toegestaan 2e hands producten, renew, reconditioned, “open doos” modellen of producten met schoonheidsfoutjes in de Dealer locator te vermelden.
8. Bij een prijs in het Winkelvergelijkscherm wordt kenbaar gemaakt wanneer er voor het verzenden of afhalen extra kosten bovenop de Winkelprijs in rekening worden gebracht.
IX EXTRA INFORMATIE MEEGEVEN
1. Naast het typenummer is het mogelijk extra informatie over een product in de Dealer locator te vermelden. Als de Winkel extra informatie mee wil geven of mee moet geven, dient deze informatie in een extra kolom in het bestand te worden opgenomen (zie F.A.Q. spideren). Pelias heeft te allen tijde het recht om de Winkel te verplichten de door de Winkel toegevoegde extra informatie te wijzigen indien die informatie bijvoorbeeld niet relevant wordt geacht of een eerlijk vergelijk in de weg staat.
2. In deze kolom kan de Winkel de volgende informatie meegeven: producteigenschappen zoals bijvoorbeeld de kleur of het vermogen, extra’s die bij het product zitten zoals bijvoorbeeld extra geheugen bij een digitale camera, een tasje of een leuke gadget, producten met extra’s mogen worden vermeld zolang de extra’s in verhouding staan tot de prijs en relevant zijn.
3. Het is niet toegestaan om commerciële uitingen als bijvoorbeeld: “beste Winkel”, “grootste assortiment”, “TOP service” of “laagste prijsgarantie” te vermelden.
4. Het is niet toegestaan zaken te vermelden die een consument als vanzelfsprekend mag beschouwen, bijvoorbeeld “Nederlandse handleiding” of “Nederlandse garantie”.
X TRADITIONELE FYSIEKE WINKEL
1. Een traditionele fysieke Winkel is iets anders dan een afhaalmogelijkheid. Om als traditionele fysieke Winkel te worden aangemerkt moet tenminste aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel als detailhandel;
minimaal 1 vestiging op een voor consumenten goed bereikbare locatie;
consumenten moeten minstens 30 uur in de week, zonder afspraak in de
traditionele fysieke Winkel terecht kunnen;
consumenten moeten een groot deel van de door de Winkel in de Dealer
locator aangeboden artikelen in de traditionele fysieke Winkel kunnen bekijken
en direct kunnen aanschaffen en meenemen; en
in de traditionele; fysieke Winkel dient voldoende gekwalificeerd personeel
aanwezig te zijn om inhoudelijke vragen van consumenten te beantwoorden.
XI AFHAALMOGELIJKHEID
11. De afhaalmogelijkheid in het Winkelinformatiescherm wordt vermeld als de voorwaarden duidelijk worden vermeld op de site van de Winkel.
22. In het Winkelvergelijkscherm wordt afhalen vermeld als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
de bestelling is geplaatst op de Winkelsite;
er is minstens 1 afhaallocatie op het Nederlandse vasteland;
consumenten kunnen minstens 20 uur in de week afhalen;
voor het afhalen worden geen kosten bovenop de Winkelprijs in rekening gebracht;
de consument kan, zonder extra kosten, op het moment van afhalen betalen; en de mogelijkheid tot afhalen wordt in de bestelprocedure duidelijk vermeld.
XII BETAALMETHODEN
In het Winkelvergelijkscherm worden ook de belangrijkst betaalmethoden voor consumenten vermeld.
XIII VERMELDING EXTRA’S
11. Onder het kopje “extra’s” in het Winkelvergelijkscherm kunnen een aantal logo’s worden vermeld:
2 ThuisWinkel Waarborg: dit wordt vermeld wanneer de Winkel dit keurmerk
3 volgens de regels van het ThuisWinkel Waarborg op de site mag vermelden
4(aspirant leden worden dus niet vermeld).
5 Merk logo: Pelias biedt fabrikanten de mogelijkheid om aan te geven welke
6Winkels “officiële dealers” of bijvoorbeeld “preferred suppliers” zijn. Zodra een
7fabrikant de naam van een Winkel doorgeeft, wordt het logo bij producten van
8het betreffende merk getoond. Alleen als fabrikanten bereid zijn Pelias deze
9informatie te verstrekken en de fabrikant de naam van een specifieke Winkel
10heeft doorgegeven, zal het logo bij een Winkel verschijnen.
XIV SPIDEREN
11. Winkel dient zorg te dragen voor een online benaderbaar bestand dat
2voldoet aan de minimale eisen die Pelias aan daaraan stelt. Pelias zal de
3Winkel op de hoogte stellen van de wijze waarop het bestand van de Winkel
4 benaderbaar dient te zijn.
52. Indien het bestand structureel wordt gewijzigd, dient Pelias hier direct, of
6 op voorhand, van op de hoogte te worden gebracht. Het niet tijdig doorgeven
7van wijzigingen in het bestand kan tot gevolg hebben dat alle vermeldingen
8van de Winkel voor korte of langere tijd van de Pelias site verdwijnen.
93. Het is niet toegestaan om binnen het bestand in door Pelias te benaderen
10teksten HTML of andere code op te nemen.
XVI SANCTIES
1. Indien Pelias van mening is dat aan deze voorwaarden Pelias Dealer locator (niet langer) wordt voldaan, heeft Pelias de mogelijkheid om sancties op te leggen.
2. Indien Pelias van mening is dat een bepaalde handelswijze een eerlijk vergelijk in de weg staat, ongeacht of dit expliciet in deze voorwaarden staat, heeft Pelias de mogelijkheid tot sancties over te gaan.
3. Voordat Pelias tot sancties overgaat, zal de Winkel eenmalig de kans krijgen om binnen een door Pelias te bepalen termijn alsnog aan de betreffende eis(en) te voldoen. Indien de Winkel herhaaldelijk regel(s) overtreedt, kan Pelias direct tot sancties overgaan.
4. Afhankelijke van het soort overtreding en de ernst ervan kan Pelias de volgende sancties nemen:
1 het permanent verwijderen van één of meerdere prijzen in de Dealer
2locator;
3 het niet vermelden van de door de Winkel aangeleverde extra informatie
4en/of het toevoegen van bepaalde tekst aan de informatie die in het
5Winkelscherm wordt getoond. Deze aanpassingen gelden voor alle prijzen van
6 een bepaalde Winkel.
7 een tijdelijke schorsing van een Winkel. Zolang de Winkel niet aan de
8voorwaarden voldoet zullen er geen prijzen van de betreffende Winkel in de
9Dealer locator worden vermeld, de betalingsverplichting van de Winkel blijft
10echter bestaan.
11 het geheel of gedeeltelijk beëindigen van de overeenkomst tussen de
12Winkel en Pelias aangaande de Pelias Dealer locator. Pelias kan bijvoorbeeld
13de overeenkomst beëindigen ten aanzien van de traditionele fysieke Winkel
14maar van kracht laten ten aan zien van de internet Winkel.